onsdag den 23. januar 2013

10.000!!!

10.000 så mange penge har jeg brugt på shopping den sidste uge!! Ej så mange gange har folk klikket sig ind på min side og læst min blog! Det er så vildt :-D grunden til at jeg lavede min blog var så især min familie og venner derhjemme kunne følge i mit liv som au pair, min bror var jo afsted sidste år i Florida, og jeg så hvor stor glæde min mor især havde ved at læse hans blog (Hun er jo altid så nysgerrig og vil gerne vide alt! Så meget nemmere at skrive det inde på bloggen, i stedet for at skrive alt ned i detaljer hver gang der sker noget, til alle man kender) og så også min farmor og farfar og mormor, der jo ikke har Facebook og ikke kan følge med der, så ja det var grunden til at jeg lavede min blog! Og så er det jo også sjovt at kunne gå ind på bloggen om 10-20 år og læse om hvordan ens år i USA var :) så derfor er jeg rigtig overvældet og glad for at der er så mange der synes det er spændende at læse med på min blog, så ved jeg da at det ikke er helt forgæves at bruge tid på min blog! I løbet af de snart 4 måneder (I over morgen) har jeg fået så meget positiv respons på min blog, hvor folk hver uge skriver at de venter på at jeg skriver nyt blogindlæg, at de nærmest glæder sig til at der kommer nyt ind, og så når de har læst indlægget, skriver hvor glade de er på mine vegne osv. har også inspireret mange til at tage ud og være au pairs hvilket jeg synes er så fedt, da det virkelig er en stor oplevelse for en, også mit au pair bureau, STS au pair har valgt at ligge min blog ind på deres hjemmeside, så det er jo rigtig fedt! Så skal nok prøve at skrive så tit som jeg ny kan, og tage en masse billeder, så i kan få en fornemmelse af hvordan alt er herover.
Men ja så er der gået endnu en uge, og føler bare at det er 100 år siden jeg skrev sidst da der er sket så mange ting :)
Sidste mandag var jeg ude og kigge efter skitøj, da vi jo tog afsted om torsdagen. Så jeg rendte rundt i alle mulige sportsforretninger for at finde det rigtige skitøj, jeg fandt så endelig til sidst en butik hvor priserne var nogenlunde, skitøj er jo ikke helt billigt. Jeg ville gerne ha’ haft noget lyserød skitøj, men det kostede 300 kroner i porto og det synes jeg lige var i overkanten. Fandt så et lyserødt skisæt i den ene sportsbutik og jeg blev mega glad, det var så kun i børnestørrelser , men jeg tænkte ej det kan jeg da godt klemme mig ned i, og det kunne jeg også godt, men det så alt for dumt ud :-D det var sådan hvor de var lidt for små i benene og ærmerne gik sådan til midt på armen, så af med det og prøve noget andet. Jeg fandt så et par sorte skibukser til 130 dollars (ca 750 kroner) og så en skijakke der var 40 % på, så den kostede ”kun”  110 dollars (650 kroner), men så har jeg også skitøjet for evigt, sammenlignet med hvis jeg havde lejet noget skitøj, havde det ca kostet 600 kroner for 2 gange, og det kunne ikke rigtigt svare sig.

Det er begyndt at blive godt vejr her igen i Californien (allerede 26 grader i Los Angeles, SNYD :( ) men her i San Francisco området er det jo lidt koldere, da det også ligger i nord Californien, men det er begyndt at blive 16-18 grader og solskin hvilket er rigtig lækkert og det skal man jo nyde, så da jeg havde fri mellem 9-12 tirsdag, tog jeg ud for at hike, og da vi bor lige ved vandet og ved bjergene, kunne jeg ikke hike et bedre sted. Så det var rigtig dejligt at komme ud og få motion, komme ud i den friske luft, se den flotte natur og bare tænke på noget helt andet. Så det vil jeg begynde at gøre 1-2 gange om ugen om morgenen, hvis det ikke er for koldt :)
Har også meldt mig til endnu et fag på Stanford, og da man ikke kan gå om morgenen, med mindre man er rigtig fuldtidsstuderende, er det aften skole man skal gå på, lidt øv da jeg forventede og troede at jeg skulle gå i skole nogle dage om ugen, om morgenen, og se alle de unge, se hvordan hele skolen fungerer osv. Så jeg går hver onsdag aften fra 19-21, i 9 uger, hvor jeg tager et psykologi fag.  Og så torsdag aften fra 19-21 i 5 uger, med min veninde Ida, hvor vi skal tage et diætist/ernæring fag. Så det bliver rigtig spændende at starte på de fag, og så til foråret regner jeg med at starte på et andet college hvor jeg skal tage engelsk timer om morgenen :)

Så onsdag var så den store dag hvor jeg skulle starte på Stanford Universitet, hvilket jeg har set frem til SÅ længe!! Når jeg skal finde vej herover, taster jeg hurtigt en adresse ind på min Iphone og så finder den vejen og jeg bruger den som GPS, så jeg trykkede Stanford ind og kørte ellers bare mod Palo Alto. Jeg kommer så til destinationen, og jeg finder hurtigt ud af at det altså ikke er det rigtige sted på Stanford som jeg er kommet hen! Det var meningen at jeg skulle hen til hovedindgangen på Stanford, men jeg ender så ude i en af de mange 100 Campus! Og det skal altså lige siges at Stanford er KÆMPE STORT! Altså man drømmer ikke om hvor stort det er :-D på de danske universiteter/gymnasier osv. kan man bare gå rundt på skolerne, men altså herover skal man køre! Og det er langt man skal køre! Det er ligesom en by, men altså der er jo også det kæmpe stadium hvor der er plads til 50.000, basketball haller, svømmebaner, tennisbaner, baseball bane, restauranter, butikker, klasseværelserne selvfølgelig, lejlighederne/husene alle eleverne bor i, hvilket er flere tusinder elever, så ja stanford er OK stort! Men har faktisk en rigtig god stedsans, så jeg  kører sådan lige tilfældigt til højre 30-40 gange, et par gange til venstre og så lige ud til sidst, og så endelig finder jeg hovedingangen, jeg skynder mig at parkere min bil og så løber jeg ellers bare op til klasseværelset, for det er altså lidt pinligt at komme for sent til sin første time :-D 
Har hørt lidt om det at gå på aftenskole på Stanford for nogen af mine veninder, så ved godt hvordan det meste af det foregår, og vidste på forhånd godt at de ikke var unge lækre fodbold fyrer jeg skulle tage timerne med (Pis også ;-) ) men at jeg skulle gå i skole med folk mellem 40-70 det havde jeg da aldrig troet!! Godt nok var der 4 andre au pair piger, 1 af dem en dansk au pair (Marie) som jeg følges med, der er rigtig sød. Men resten var altså mænd med måner og damer der kunne være min mor :-D haha. Og lige at fortælle kort om det fag jeg tager, så er det et psykologi fag der hedder ” Your Secret Mind: Getting to Know and Living with Your Unconscious” så det har altså noget at gøre med det ubevidste og det er helt vildt spændende!! Vores lærer starter med at sige ”Ja hvis du tror du kender dig selv, så tro om igen” og så tænker man bare ”når okay så :-D” han siger så at vi sådan godt ved hvem vi selv er på overfladen, men hvis man graver dybere ned så er der mange ting man ikke ved, og det er faktisk meget sjovt at lære om. Vi tog en test med 100 spørgsmål og så næste gang vi kommer derhen, får vi at vide hvilken slags person vi er og alt muligt! Vi hørte også om mange undersøgelse, fx så spurgte vores lærer os om, hvor mange drikker pepsi? Og så var der ingen der rakte hånden op, så spurgte han, hvor mange drikker cola? Og så rakte næsten alle deres hånd op, så fortalte han at der er lavet en blind-test hvor folk har drukket cola og pepsi og næsten alle foretrak pepsi da den smagte bedst, men alligevel er det bare cola som alle vælger, pga ja. Så mange ting, deres omdømme osv. :-D og så så vi også malerier/billeder, hvor vi hørte om hvordan maleren/kunstneren ubevidst, havde brugt ting fra deres liv i deres malerier. Så ja det var lige ”kort” hvad faget handler om, så det bliver spændende at opleve alle mulige nye ting omkring en selv som man ikke rigtigt ved, og hvilke ting man gør ubevidst uden at tænke over det :-D
Men ja vi er så 40 i klassen, og jeg er den yngste som altid, haha, og så skal vi snakke kort om os selv, og mig og Marie går bare i panik, altså for det første hader jeg bare sådan noget med at snakke højt foran mennesker jeg ikke kender, men så også på engelsk, og på stanford hvor folk bare er herre kloge og seriøse (vores lærer er professor og læge), så alle fortæller om dem selv, og de er alle sammen psykologer, læger, forfattere, lærer på universiteter osv, og så sidder vi bare der ”ja hej jeg er 19 år og er fra Danmark, og er au pair, jeg har taget dette fag fordi jeg synes det er spændende” sådan rigtigt imens man er skide nervøs og sveder og græder og bare føler sig dum :-D vores lærer har så fortalt os at vi skal op til tavlen og sige noget, før vi kan få vores credits, så jeg ser da frem til at SUPER meget frem til! NOT. Men det skal da nok blive meget sjovt, og det gode er så at de bare er gamle mennesker som jeg aldrig skal se igen, i forhold til hvis de var unge lækre fyrer, så man rigtigt kunne stå der og gøre sig pinlig :-D 
I vores klasse er der også en dame på 70-80 år, og hun er simpelthen SÅÅÅ sjov! Det er sådan en type der ikke ved hun er sjov, hun er det bare. Så siger vores lærer noget med, at vi skal prøve og sætte os ned og snakke med vores forældre om noget i vores barndom og så siger hun bare sådan lige så stille og roligt og uskyldigt ”jamen hvad hvis de er døde?” og så griner vi alle bare :-D så siger han også at vi skal sende noget til ham i en email og så er hun bare så sød og spørger sådan ”mail? Email? Emailer? Hvad er det fåååår nååååget?”  haha så det er meget sjovt at have sådan en dame i klassen, selvom jeg aldrig troet at jeg skulle gå i skole med SÅ gamle mennesker, men frisk gjort af hende at hun tager faget, og det er jo aldrig for sent at lære noget nyt ;-)



(Så er jeg klar til Stanford med  alle mine lyserøde ting :-D)

(Stanford indgangen)

(Stanford)

 
(Stanford football stadium)

Torsdag skete der ikke så meget andet end at vi så kørte op til Tahoe, der tager omkring 4-5 timer, og hvor jeg så en bil/truck med ikke bare 4 kæmpe hjul, men 8 hjul!!! Så ved man altså at man er i USA :-D haha lidt overdrevet! sådan med 4 hjul på hver side!  Fredag skulle vi så stå på ski, min værtsfamilie og så deres venner og deres 2 børn, Julia og Lucas :) vi boede i deres venners forældre’s hus, der ligger i Northstar området i Tahoe, hvilket er rigtig fint, og dyrt!! Det kostede 600 kroner om dagen for at stå på ski! Men det var rigtig hyggeligt og vi havde en god dag. Ja jeg starter så med at få det største chok i mit liv! Vi skal så stå på ski på den letteste bakke og jeg tænker jamen den går da nok vel sådan lige ud af landevejen agtigt, så jeg springer ud i det og så går det ellers bare stærkt! Jeg kører med 100 kilometer i timen og jeg tror seriøst at jeg skal dø, jeg går så meget i panik så jeg slet ikke kan få mig selv til at bremse, men jeg kører bare derud af og tænker at om lidt så kører jeg ind i et træ eller så kører jeg ud over kanten! Det var virkelig som man så på film, hvor folk bare kører derud af og ikke ved hvad de skal gøre, men jeg fik styr på det til sidst, da jeg ligesom blev nødt til at gøre noget inden der skete noget :-D ellers gik det rigtig godt med at stå på ski, på trods af at jeg ikke har prøvet det så mange gange før og at jeg ikke kan lide når det går alt for stærkt! Men jeg elsker at stå på ski og glæder mig SÅ meget til at skulle derop igen med alle au pair pigerne i Marts :) ellers gik tiden i Tahoe med at stå på skøjter, kælke på en stor kælkebakke, fejre Uma’s 6 års fødselsdag, spise middag på et super fint hotel, hvor man tager en skilift i 10 minutter, der kun fører en op til hotellet på bjerget, hygge hjemme i hytten osv. :)


(Uma der leger i sneen)


(Asha der leger i sneen)

(Børnene der laver sne-engle)





(Så smuk en udsigt! Søen (Lake Tahoe) der deler staterne California og Nevada)

(Stedet hvor vi kælkede)



Klokken er ved at være sengtid nu herover i Cali, og jeg burde gå i seng, så godnat/godmorgen til alle dem der læser med <3 denne her uge, står den på en masse spændende ting, hvor jeg endnu engang skal på Stanford, mødes med Nadja en sidste gang inde i San Francisco, inden hun rejser videre rundt, inden hun rejser helt hjem til Danmark, Uma’s store 6 års fødselsdag, det månedlige au pair møde i centeret, spise lækker morgenmad/brunch/frokost med min veninde osv! Så der bliver masser at fortælle om næste gang.
Kys kys. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar